Rijmkroniek op zang

Ik ben gister naar het Westfries archief in Hoorn geweest om te zien of ik iets meer te weten kon komen over de dood van de soldaat Jacob van Slot uit Hoorn, die op 28 januari 1828 in Fijnaart overleed. Over hem niets gevonden, maar wel dit:

Een fragment uit de “Rijmkroniek op zang betreffende de lotgevallen van het eerste bataljon der tweede afdeling van de Mobiele Noordhollandsche Schutterij, onder bevel van majoor van Pabst Rutgers, gedurende het jaar 1832 en 1833.

 

Ons bataljon werd nu gezonden
naar Etten, Hoeven en de Leur
Doch beste plaats werd ons gevonden
Men stelde ons ditmaal niet teleur
Want plotseling mochten wij marcheren
Naar Fijnaart en naar Dinteloord
De grond was week, de boeren heren
De meisjes aan ’t kanelentaart
Wij konden echter geen ontberen
Maar vonden daar ons Capua Ha, ha, ha

Ik zing o Fijnaart, uwen schonen
‘k Wil u belonen
Uw lof verheffen in mijn lied
Al zij uwen kleding wat lulijk van smaak
Gij gundet de schutter toch menig vermaak
En ach, ach te merken dat ik u verliet.

IMG_0984

Over Anne Mieke Vermeulen


Geef een reactie

