Slag geleverd

Zo, de beschrijving van De Tiendaagse Veldtocht, zoals Jacob van Slot die heeft beleefd, is af. Dat was geen sinecure. Eerst heb ik zoveel mogelijk feiten verzameld. Ik heb officiersverslagen gelezen, maar ook aantekeningen van soldaten. Zo heb ik me een beeld proberen te vormen van die tocht. Vooral de slag bij Kermt was een bloedige episode.
Nadat ik de gegevens had verzameld, begon het schrijven. Het was het moeilijkste stuk tot nu toe, maar ik geloof dat ik er in ben geslaagd een geloofwaardig beeld te schetsen dat lezenswaardig is.

 Slag bij Kermt  7 augustus 1831, aquarel op papier, 28,5 X 38 cm, A. von Geusau, 1835 (collectie Het Stadsmus Hasselt; het werk werd jaren geleden gestolen en is nog niet terecht). Op het schilderij zien we hoe het tweede regiment kurassiers, behorend tot het Belgisch Maasleger (links) stoot op Nederlandse grenadiers van de 13de of 17de afdeling (rechts). De uniformen zijn accuraat getekend. Links, een kerkgebouw, op de voorgrond een vurende batterij.

Slag bij Kermt 7 augustus 1831, aquarel op papier, 28,5 X 38 cm, A. von Geusau, 1835 (collectie Het Stadsmus Hasselt; het werk werd jaren geleden gestolen en is nog niet terecht). Op het schilderij zien we hoe het tweede regiment kurassiers, behorend tot het Belgisch Maasleger (links) stoot op Nederlandse grenadiers van de 13de of 17de afdeling (rechts). De uniformen zijn accuraat getekend. Links, een kerkgebouw, op de voorgrond een vurende batterij.

Over Anne Mieke Vermeulen


Geef een reactie

