Roddels en Valse beschuldigingen

Wat is er aan de hand? In de mis neemt de pastoor het voor Machiel op en vaart uit tegen roddels en valse beschuldigingen. Waarom de pastoor dit doet blijkt in hoofdstuk 6.

Ik wilde wel graag weten op welke bijbeltekst de pastoor zich baseerde. Nu ben ik niet zo bijbelvast, dat ik daarbij een, twee, drie een paar versen weet te citeren, maar enig zoekwerk leverde Jacobus 4:11-12 op.

11 Spreek geen kwaad van elkaar, broeders en zusters. Wie kwaadspreekt van een ander of een ander veroordeelt, spreekt kwaad van de wet en veroordeelt de wet. En als u de wet veroordeelt, handelt u niet naar de wet, maar treedt u op als rechter.

12 Er is maar één wetgever en rechter: hij die bij machte is te redden of in het verderf te storten. Maar wie bent u, om uw naaste te veroordelen?

En hoe verloopt dan zo’n mis? Weliswaar heb ik op een katholieke middelbare school gezeten en verschillende keren een mis bijgewoond, maar ik had geen idee hoe die liturgie is/was opgebouwd? Hier bood wikipedia uitkomst en een plaatje.

 Messe_mit_Wandlungskerze_Beuron

Over Anne Mieke Vermeulen


4 responses to “Roddels en Valse beschuldigingen

  • epverbeek1963

    Een ding klopt sowieso niet op deze afbeelding, het kruis met daarop de here jezus. Jezus is opgestaan uit de dood en is niet aan het kruis gebleven, hij is gestorven voor onze zonden,zodat ieder die in hem gelooft eeuwig leven heeft en niet verloren gaat. Johannes 3:16. Jacobus 4:11-12 vind ik mooi want wie zijn wij om een ander te beoordelen? Als ik voor mezelf spreek kijk ik alleen maar naar mezelf,dan heb ik het al druk genoeg. Groetjes, Edwin.

    Like

  • Anne Mieke Vermeulen

    Beste Edwin,

    De afbeelding dateert uit 1910 en is gemaakt door een kunstenaar van de Beuroner Kunstschule. http://de.wikipedia.org/wiki/Beuroner_Kunstschule
    Het is een afbeelding van een katholieke mis. De hoofdpersoon in mijn verhaal is een katholieke jongen. Het is daarom dat ik de afbeelding heb gekozen.

    Groetjes Anne-Mieke

    Like

  • natuurfreak

    Als de priester hier de gemoederen kan bedaren ben ik akkoord maar misschien wakkert hij alles aan.Dit is afwegen!

    Like

    • Anne Mieke Vermeulen

      We zullen zien. Het waren roerige tijden. Het dorp waar e.e.a. zich afspeelt ligt op de grens tussen noord en zuid, met een gemengde protestants/katholieke bevolking. Boeren en notabelen waren voornamelijk protestant. De katholieken waren voornamelijk landarbeiders.

      Like

Geef een reactie

