Emile Claus

Gister plaatste een vriend op zijn FB deze afbeelding en ik dacht meteen: dat zijn Machiel en Leentje. Ik zie zelfs de plaats voor me waar ze zitten. In werkelijkheid is het tafereel gesitueerd in West-Vlaanderen en decennia later. Het schilderij is van de hand van Emile Claus.
Émile_Claus_-_Meninos_no_Campo

Een bijpassend fragment uit mijn boek is het volgende: De hele familie is op de Beestenmarkt. Eindelijk heeft Machiel genoeg gespaard om een big te kopen. Hij is in feestelijke stemming en dan gebeurt dit:

‘Wacht even,’ zegt Machiel en hij duwt het touw waaraan hij de big heeft in Jan’s  handen. ‘Kom Leentje, d’r is nog een kraam waar ik langs wil.’ en hij troont het verbaasde meisje mee naar de galanteriekraam.

‘Wat wil jij nou eens graag hebben van mij?’ vraagt Machiel. Leentje, verlegen, kan geen keuze maken uit de veelheid van snuisterijen. Ze weet al lang dat Machiel haar leuk vindt en wacht al een tijd geduldig op wat onvermijdelijk moest komen. Maar nu het dan zover is dat Machiel zijn eerste avances maakt, voelt zij zich toch onwennig timide.
‘k Weet het nie Giel,’ zegt ze schuchter.
‘Zal ik het zeggen dan?,’ helpt Machiel en hij kiest een fraaie gekleurde sjaal voor haar uit, die hij haar meteen omknoopt. ‘Mooi, Leen. Je ben ’t mooiste meske van ’t dorp, nee van de wereld.’
‘Door die sjaal?’
‘Nee meske, daar heb jij die sjaal nie voor nodig. Maar je vindt hem toch wel mooi zeker?’ voegt hij er ineens onzeker aan toe.
‘Ja Giel heel mooi,’ en ze geeft hem pardoes op beide wangen een kus. En dan durft Machiel haar zachtjes in te fluisteren: ‘Ben je nou mijn meske?’ Leentje knikt uitbundig en gearmd lopen ze terug naar de rest om de big dan toch maar eerst naar huis terug brengen.

Meer van Emile Claus kan je hier zien:

Over Anne Mieke Vermeulen


3 responses to “Emile Claus

Geef een reactie

