De blauwe Iris

Wel een maand lang heb ik nauwelijks een letter geschreven of me vertoond op sociale media. Nu op school de examens achter de rug zijn, heb ik gelukkig weer tijd om me aan het schrijven te wijden. Ik ben begonnen aan een tekst bij één van de pentekeningen van Bep Bernard voor ons gezamenlijk project ‘Kunst van Leven’.  De afbeelding is van een blauwe iris.

De prachtige bloemen van deze plant zijn een inspiratie niet alleen voor Bep en mij. Grote kunstenaars zijn ons voorgegaan.

Monet maakte verschillende schilderijen waarop irissen voorkomen,

Unknown-1

en wat te denken van dit juweel van Vincent van Gogh

Irises-Vincent_van_Gogh-1

maar het meest geraakt was ik door het sprookje ‘Iris’ van Hermann Hesse, waarin hij de bloem als volgt beschrijft:

 ‘Daar stonden lange rijen gele vingers, ze rezen uit de bleekblauwe bloembodem op en ertussen leidde een doorschijnend pad naar het diepere domein van de kelk en het verre, blauwe geheim van de bloem. Dat was hem zeer lief. Lang blikte hij naar binnen en nu eens leken de verfijnde, gele leden hem een gouden omheining rond een koningstuin, dan weer zag hij ze staan, roerloos en onbewogen, als een dubbele haag van schone droombomen met daartussen de geheimzinnige weg naar het inwendige, transparant en doortrokken van levende adem, ragfijn als glas. De welving beschreef een gigantische boog en verder naar achteren verloor het pad zich tussen de gouden bomen eindeloos diep in ondenkbare krochten, waar overheen de violette boog zich majesteitelijk welfde en betoverend ijle schaduwen over het stil wachtend wonder.’

Op youtube wordt het hele sprookje prachtig voorgelezen in het Duits.

En dan moet ik van mijn tekst nog maar iets moois zien te maken….

Over Anne Mieke Vermeulen


9 responses to “De blauwe Iris

Geef een reactie

